Paluszek i główka to zajęcia edukacyjne dla dzieci trzy-, cztero-, pięcio- i sześcioletnich realizowane w wybranych przedszkolach na terenie Puław.

Wychowując nasze dzieci staramy się wykształcić u nich szereg dobrych nawyków, które pozytywnie będą wpływać na ich dalsze życie. Rozwijamy właściwe nawyki higieniczne, żywieniowe, kulturalne, a także, mając świadomość jak ważne w życiu jest wykształcenie staramy się kształtować nawyki poznawcze. Niestety, często nasze zaangażowanie w rozwój zdolności poznawczych dzieci prowadzi do skutków odwrotnych do zamierzonych – ucząc bowiem zapamiętywania poprzez wielokrotne powtarzanie kształtujemy nawyk pamięciowy najgorszy z możliwych. Zupełnie nieświadomie kształtujemy w naszych dzieciach przeświadczenie, że, aby coś zapamiętać to trzeba to wielokrotnie powtórzyć, rozwijając umiejętność zapamiętywania mechanicznego – sposobu najbardziej czasochłonnego i zawodnego.

Zajęcia z cyklu „Paluszek i główka” prowadzone przez Puławskie Centrum Edukacyjne, mają na celu rozwój wszystkich zdolności poznawczych dzieci, przede wszystkim jednak kształtowanie prawidłowego nawyku zapamiętywania opartego na twórczym myśleniu i kojarzeniu, które eliminuje potrzebę wielokrotnego powtarzania zapamiętywanych treści.

Uczestniczące w zajęciach dzieci, wykonując różnorodne ćwiczenia umysłowe, graficzne i ruchowe rozwijają:

  • koncentrację i podzielność uwagi
  • umiejętność myślenia logicznego i abstrakcyjnego
  • analizę i syntezę wzrokowo – słuchową
  • koordynację wzrokowo – ruchową
  • kreatywność, umiejętność wyrażania własnych myśli
  • zdolności poznawcze: pamięć, wyobraźnię, kojarzenie, spostrzeganie
  • umiejętność uważnego słuchania
  • samodzielność i tempo pracy
  • samoocenę, wiarę we własne siły, dojrzałość szkolną
  • umiejętność konstruowania logicznych wypowiedzi i opowiadań

Efektem naszej pracy jest rozwinięcie u dzieci 5-letnich umiejętności zapamiętywania 20 elementów, które potrafią w dowolny sposób przetwarzać (tak samo sprawnie odtwarzają do początku do końca, od końca do początku i „na wyrywki”, czynności te wykonują bardzo sprawnie, a do trwałego zapamiętania wystarcza im tylko jedno powtórzenie), co jest ogromnym krokiem do przodu i zdecydowanie wyróżnia je spośród rówieśników.

Dzieci 8 – 9 letnie, kontynuujące trening zdolności poznawczych, potrafią zapamiętać i dowolnie przetwarzać 70 – 100 elementów. Wydaje się to niewiarygodne, a one po prostu nauczyły się koncentrować uwagę na zadaniu, zapamiętywać w oparciu o logiczne myślenie i kojarzenie, poznały różne sposoby zapamiętywania i strategie uczenia się i potrafią dostosować je do aktualnie poznawanych treści.

Program “Dobry Start” przeznaczony jest dla dzieci rozpoczynających naukę szkolną. Jego celem jest dopełnienie procesu przygotowania dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego prowadzonego w placówkach publicznych, uczynienie startu szkolnego łatwiejszym i przyjemniejszym.

Jest kontynuacją i rozszerzeniem programu „Paluszek i główka”.

W pracy z dziećmi szczególna uwaga kierowana jest na rozwój zdolności poznawczych oraz umiejętności leżących u podstaw procesu uczenia się i mających bezpośredni wpływ na sukces szkolny:

  • koncentracji i podzielności uwagi
  • myślenia logicznego i przyczynowo – skutkowego
  • kojarzenia
  • wyobraźni i spostrzegawczości
  • kreatywności
  • analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej
  • koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • aktywnego słuchania
  • umiejętności wyrażania własnych myśli, tworzenia opowiadań
  • samodzielności i tempa pracy

Zajęcia prowadzone są w małych grupach (6-10 osób), dzięki czemu możliwe jest indywidualne podejście do każdego dziecka. Wykorzystywanie różnorodnych materiałów dydaktycznych (programów komputerowych, slajdów, obrazków, łamigłówek, krzyżówek, rebusów, rysunków, itp.), zróżnicowanie form oraz włączenie do pracy zabaw i konkursów sprawia, że udział w zajęciach staje się dla dzieci przyjemnością.

System motywujący oparty na nagradzaniu i wskazywaniu dziecku jego sukcesów prowadzi do wzrostu samooceny i wiary we własne siły, dzięki czemu odważniej i aktywniej podejmuje ono wyzwanie szkolne.

Oswojona ortografia to warsztaty pomagające przełamywać trudności z opanowaniem wiedzy i umiejętności ortograficznych. Przeznaczone są dla dyslektyków oraz wszystkich dzieci w wieku 8 – 12 lat, które potrzebują wsparcia w zakresie rozwoju umiejętności poprawnego pisania.

Zajęcia z dziećmi prowadzone są nowoczesnymi, niekonwencjonalnymi metodami wykorzystującymi ruch, śpiew, obrazy, rysunki, programy komputerowe, rebusy, łamigłówki itp.

Poznawanie i utrwalanie wiadomości oparte jest na zabawie i twórczej aktywności dziecka, dzięki czemu nie czuje ono znużenia i zniechęcenia nauką. Dodatkową zachętę do pracy stanowią częste zadania konkursowe, nagrody i wyróżnienia za pracę i osiągane postępy.

Główne cele realizowane w czasie warsztatów to:

  • Kształtowanie świadomości i wrażliwości ortograficznej.
  • Utrwalanie reguł ortograficznych.
  • Bogacenie słownictwa ze szczególnym uwzględnieniem zapamiętywania wyrazów nie podlegających regułom ortograficznym.
  • Rozwijanie wrażliwości językowej, umiejętności konstruowania wypowiedzi.
  • Rozwijanie zdolności poznawczych: koncentracji uwagi, spostrzegawczości, kojarzenia, pamięci.
Umysł ludzki daje każdemu z nas nieograniczone wręcz możliwości poznawania, zapamiętywania i przetwarzania informacji. Pomimo, że posiadamy tak doskonałe „narzędzie”, wciąż czujemy własne ograniczenia – zapominamy, mylimy się, gubimy w gąszczu informacji. Dzieje się tak nie dlatego, że nasz mózg jest gorszy od innych, lecz dlatego, że nie potrafimy wykorzystać tkwiących w nim możliwości – nie potrafimy obsługiwać superkomputera, który posiadamy i wykorzystujemy tylko jedną z miliona jego aplikacji.

Trening pamięci prowadzony przez Puławskie Centrum Edukacyjne jest programem edukacyjnym całościowo rozwijającym umiejętność uczenia się. Ćwiczenia realizowane z uczniami nie dotyczą jedynie sfery pamięciowej, lecz rozwijają wszystkie zdolności poznawcze zaangażowane w proces uczenia się.

W trakcie zajęć uczestnicy poznają różne sposoby zapamiętywania, uczą się dobierania odpowiednich technik pamięciowych do zapamiętywanych treści, a także rozpoznawania i określania własnych predyspozycji poznawczych.

Taka wiedza w połączeniu ze znajomością technik pamięciowych pozwala na trafne wypracowanie osobistej, indywidualnej strategii uczenia się, która bezpośrednio rzutuje zarówno na tempo, jak i skuteczność uczenia się.

Podstawowy program Treningu pamięci realizowany jest w czasie warsztatów „Uczę się nowocześnie”.

Warsztaty “Uczę się nowocześnie” otwierają przed uczniami możliwości poprawienia wyników w nauce, przy jednoczesnym skróceniu czasu, jaki muszą na nią poświęcić.

W czasie warsztatów uczestnicy:

  • poznają różnorodne techniki pamięciowe oraz możliwości ich wykorzystania do zapamiętywania wiadomości z poszczególnych przedmiotów (np. budowa oka, ucha, nazwy własne, nazwiska, pojęcia, dane liczbowe itp…)
  • uczą się organizowania i porządkowania materiału, z którym aktualnie pracują,
  • dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom rozwijają swoje zdolności poznawcze zaangażowane w procesie uczenia się – koncentrację uwagi, wyobraźnię, kojarzenie, logiczne myślenie, spostrzegawczość
  • kształtują nawyk zapamiętywania opartego na kojarzeniu i logicznym myśleniu, a nie wielokrotnym powtarzaniu
  • uczą się aktywnego słuchania, które ma bezpośredni wpływ na proces zapamiętywania w trakcie lekcji
  • rozwijają umiejętność wyrażania własnych myśli, bogacą słownictwo
  • przyśpieszają tempo pracy
  • rozwijają samodzielność
  • podnoszą wiarę we własne siły
  • rozwijają kreatywność, błyskotliwość i inteligencję

W trakcie zajęć bardzo duży nacisk kładziony jest na samodzielną, aktywną pracę każdego z uczestników oraz dostosowanie poziomu zadań do indywidualnych możliwości ucznia.

System pozytywnego motywowania do pracy (zwracanie uwagi na postępy, częste nagradzanie i wyróżnianie za prawidłowe wykonanie bieżących zadań) wpływa na uczestników mobilizująco i znacznie przyczynia się do trwałego podniesienia poziomu samooceny.

Różnorodność wykorzystywanych form pracy i środków dydaktycznych (programy komputerowe, slajdy, obrazy, rysunki, rebusy, łamigłówki itp.) oraz włączenie zabaw i konkursów sprawia, że dzieci nie odczuwają znużenia i stresu związanego z nauką, odważniej i chętniej podejmują coraz większe wyzwania szkolne.

Uczniowie uczestniczący w warsztatach przynoszą tylko zeszyt i przybory piśmiennicze – cały pakiet materiałów niezbędnych do pracy otrzymują podczas każdego spotkania.

Warsztaty “Szybko czytam – szybko notuję” są prowadzone jako kontynuacja programu “Uczę się nowocześnie” (tzn. osoby, które ukończyły warsztaty “Uczę się nowocześnie” mają pierwszeństwo przy zapisach na warsztaty “Szybko czytam – szybko notuję”, ale nie jest to warunkiem koniecznym, aby zostać przyjętym do grupy).

Program zajęć obejmuje:

  • aktywną pracę z tekstem
    • przyśpieszenie tempa czytania – antycypacja
      • poszerzenie widzenia
      • eliminacja wstecznych ruchów oczu
      • eliminacja bezgłośnego wymawiania
      • techniki prowadzenia wzroku
    • poprawę stopnia rozumienia tekstu
    • rozwój umiejętności przeszukiwania tekstu w celu znalezienia właściwej informacji
    • bogacenie słownictwa
    • rozwój wrażliwości językowej, umiejętności konstruowania logicznych wypowiedzi
  • umiejętność sprawnego robienia notatek – Mapy Myśli i ich wykorzystanie w celach
    • notowania na lekcji
    • notowania informacji z tekstu
    • przygotowywania wypowiedzi ustnych, pisemnych
    • powtarzania materiału
  • podniesienie stopnia zaawansowania znajomości technik pamięciowych i możliwości ich zastosowania

Uczniowie uczestniczący w warsztatach przynoszą tylko zeszyt i przybory piśmiennicze – cały pakiet materiałów niezbędnych do pracy otrzymują podczas każdego spotkania.

WIEK: 5-7 LAT 8-14 LAT 15-19 LAT
LICZEBNOŚĆ 6-12 osób 8-14 osób 8-16 osób
ORGANIZACJA PRACY 60 spotkań po 60 minut 2 razy w tygodniu 60 spotkań po 90 minut 2 razy w tygodniu 60 spotkań po 90 minut 2 razy w tygodniu
OPŁATY 1000 zł płatne w 10 ratach po 100 zł 1500 zł płatne w 10 ratach po 150 zł 1500 zł płatne w 10 ratach po 150 zł

W przypadku grup dla osób dorosłych program i czas trwania kursu ustalany jest w zależności od potrzeb uczestników. Opłata uzależniona jest od liczby godzin i osób uczestniczących w szkoleniu.

Kategorie wiekowe uczestników poszczególnych warsztatów:

  1. Paluszek i główka – 3-6 lat, zajęcia prowadzone są w poszczególnych przedszkolach zgłoszonych do programu.
  2. Dobry start – 6-7 lat
  3. Uczę się nowocześnie – 8-19 lat
  4. Szybko czytam – szybko notuję – 9-19 lat
  5. Oswojona ortografia – 8-12 lat

Zajęcia odbywają się w:

Szkole Podstawowej nr 1 w Puławach
ul. Kaniowczyków 1

Prowadzący zajęcia:
mgr Joanna Zagrajek, mgr Piotr Zagrajek
tel. 081 888 07 31, 509 931 168
e-mail: j.zagrajek@wp.pl

  • Wykształcenie właściwych nawyków pamięciowych
    • nauka zapamiętywania opartego na skojarzeniach i logicznym myśleniu
    • eliminacja nawyku wielokrotnego, mechanicznego powtarzania zapamiętywanych treści
    • aktywny udział logicznego myślenia w procesie przypominania
  • Zwiększenie pojemności pamięci do 20-100 elementów (badania psychologiczne wykazały (Maruszewski, 2003), że przeciętna pojemność pamięci krótkotrwałej wynosi od 5 do 9 elementów)
  • Poprawa koncentracji uwagi
  • Rozwój wyobraźni, kojarzenia, spostrzegawczości
  • Wyćwiczenie umiejętności szybkiego i skutecznego zapamiętywania
  • Wzrost kreatywności, twórczego podejścia do rozwiązywania problemów
  • Wzrost tempa czytania i stopnia zrozumienia tekstu
  • Umiejętność sprawnego notowania
  • Rozwój umiejętności samodzielnego uczenia się
    • określenie osobistej strategii uczenia się
    • umiejętność doboru sposobu zapamiętywania do przedmiotu i treści
    • znajomość technik pamięciowych i sposobów ich stosowania do materiału szkolnego
    • przyswajania nowego materiału
    • powtarzania wiadomości
    • przygotowywania wypowiedzi ustnych i pisemnych, itp.
  • Wzrost wiary we własne siły i samooceny
  • Rozwój błyskotliwości i inteligencji