Wychowując nasze dzieci staramy się wykształcić u nich szereg dobrych nawyków, które pozytywnie będą wpływać na ich dalsze życie. Rozwijamy właściwe nawyki higieniczne, żywieniowe, kulturalne, a także, mając świadomość jak ważne w życiu jest wykształcenie staramy się kształtować nawyki poznawcze. Niestety, często nasze zaangażowanie w rozwój zdolności poznawczych dzieci prowadzi do skutków odwrotnych do zamierzonych – ucząc bowiem zapamiętywania poprzez wielokrotne powtarzanie kształtujemy nawyk pamięciowy najgorszy z możliwych. Zupełnie nieświadomie kształtujemy w naszych dzieciach przeświadczenie, że, aby coś zapamiętać to trzeba to wielokrotnie powtórzyć, rozwijając umiejętność zapamiętywania mechanicznego – sposobu najbardziej czasochłonnego i zawodnego.
Zajęcia z cyklu „Paluszek i główka” prowadzone przez Puławskie Centrum Edukacyjne, mają na celu rozwój wszystkich zdolności poznawczych dzieci, przede wszystkim jednak kształtowanie prawidłowego nawyku zapamiętywania opartego na twórczym myśleniu i kojarzeniu, które eliminuje potrzebę wielokrotnego powtarzania zapamiętywanych treści.
Uczestniczące w zajęciach dzieci, wykonując różnorodne ćwiczenia umysłowe, graficzne i ruchowe rozwijają:
- koncentrację i podzielność uwagi
- umiejętność myślenia logicznego i abstrakcyjnego
- analizę i syntezę wzrokowo – słuchową
- koordynację wzrokowo – ruchową
- kreatywność, umiejętność wyrażania własnych myśli
- zdolności poznawcze: pamięć, wyobraźnię, kojarzenie, spostrzeganie
- umiejętność uważnego słuchania
- samodzielność i tempo pracy
- samoocenę, wiarę we własne siły, dojrzałość szkolną
- umiejętność konstruowania logicznych wypowiedzi i opowiadań
Efektem naszej pracy jest rozwinięcie u dzieci 5-letnich umiejętności zapamiętywania 20 elementów, które potrafią w dowolny sposób przetwarzać (tak samo sprawnie odtwarzają do początku do końca, od końca do początku i „na wyrywki”, czynności te wykonują bardzo sprawnie, a do trwałego zapamiętania wystarcza im tylko jedno powtórzenie), co jest ogromnym krokiem do przodu i zdecydowanie wyróżnia je spośród rówieśników.
Dzieci 8 – 9 letnie, kontynuujące trening zdolności poznawczych, potrafią zapamiętać i dowolnie przetwarzać 70 – 100 elementów. Wydaje się to niewiarygodne, a one po prostu nauczyły się koncentrować uwagę na zadaniu, zapamiętywać w oparciu o logiczne myślenie i kojarzenie, poznały różne sposoby zapamiętywania i strategie uczenia się i potrafią dostosować je do aktualnie poznawanych treści.
Jest kontynuacją i rozszerzeniem programu „Paluszek i główka”.
W pracy z dziećmi szczególna uwaga kierowana jest na rozwój zdolności poznawczych oraz umiejętności leżących u podstaw procesu uczenia się i mających bezpośredni wpływ na sukces szkolny:
- koncentracji i podzielności uwagi
- myślenia logicznego i przyczynowo – skutkowego
- kojarzenia
- wyobraźni i spostrzegawczości
- kreatywności
- analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej
- koordynacji wzrokowo-ruchowej
- aktywnego słuchania
- umiejętności wyrażania własnych myśli, tworzenia opowiadań
- samodzielności i tempa pracy
Zajęcia prowadzone są w małych grupach (6-10 osób), dzięki czemu możliwe jest indywidualne podejście do każdego dziecka. Wykorzystywanie różnorodnych materiałów dydaktycznych (programów komputerowych, slajdów, obrazków, łamigłówek, krzyżówek, rebusów, rysunków, itp.), zróżnicowanie form oraz włączenie do pracy zabaw i konkursów sprawia, że udział w zajęciach staje się dla dzieci przyjemnością.
System motywujący oparty na nagradzaniu i wskazywaniu dziecku jego sukcesów prowadzi do wzrostu samooceny i wiary we własne siły, dzięki czemu odważniej i aktywniej podejmuje ono wyzwanie szkolne.
Zajęcia z dziećmi prowadzone są nowoczesnymi, niekonwencjonalnymi metodami wykorzystującymi ruch, śpiew, obrazy, rysunki, programy komputerowe, rebusy, łamigłówki itp.
Poznawanie i utrwalanie wiadomości oparte jest na zabawie i twórczej aktywności dziecka, dzięki czemu nie czuje ono znużenia i zniechęcenia nauką. Dodatkową zachętę do pracy stanowią częste zadania konkursowe, nagrody i wyróżnienia za pracę i osiągane postępy.
Główne cele realizowane w czasie warsztatów to:
- Kształtowanie świadomości i wrażliwości ortograficznej.
- Utrwalanie reguł ortograficznych.
- Bogacenie słownictwa ze szczególnym uwzględnieniem zapamiętywania wyrazów nie podlegających regułom ortograficznym.
- Rozwijanie wrażliwości językowej, umiejętności konstruowania wypowiedzi.
- Rozwijanie zdolności poznawczych: koncentracji uwagi, spostrzegawczości, kojarzenia, pamięci.
Trening pamięci prowadzony przez Puławskie Centrum Edukacyjne jest programem edukacyjnym całościowo rozwijającym umiejętność uczenia się. Ćwiczenia realizowane z uczniami nie dotyczą jedynie sfery pamięciowej, lecz rozwijają wszystkie zdolności poznawcze zaangażowane w proces uczenia się.
W trakcie zajęć uczestnicy poznają różne sposoby zapamiętywania, uczą się dobierania odpowiednich technik pamięciowych do zapamiętywanych treści, a także rozpoznawania i określania własnych predyspozycji poznawczych.
Taka wiedza w połączeniu ze znajomością technik pamięciowych pozwala na trafne wypracowanie osobistej, indywidualnej strategii uczenia się, która bezpośrednio rzutuje zarówno na tempo, jak i skuteczność uczenia się.
Podstawowy program Treningu pamięci realizowany jest w czasie warsztatów „Uczę się nowocześnie”.
W czasie warsztatów uczestnicy:
- poznają różnorodne techniki pamięciowe oraz możliwości ich wykorzystania do zapamiętywania wiadomości z poszczególnych przedmiotów (np. budowa oka, ucha, nazwy własne, nazwiska, pojęcia, dane liczbowe itp…)
- uczą się organizowania i porządkowania materiału, z którym aktualnie pracują,
- dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom rozwijają swoje zdolności poznawcze zaangażowane w procesie uczenia się – koncentrację uwagi, wyobraźnię, kojarzenie, logiczne myślenie, spostrzegawczość
- kształtują nawyk zapamiętywania opartego na kojarzeniu i logicznym myśleniu, a nie wielokrotnym powtarzaniu
- uczą się aktywnego słuchania, które ma bezpośredni wpływ na proces zapamiętywania w trakcie lekcji
- rozwijają umiejętność wyrażania własnych myśli, bogacą słownictwo
- przyśpieszają tempo pracy
- rozwijają samodzielność
- podnoszą wiarę we własne siły
- rozwijają kreatywność, błyskotliwość i inteligencję
W trakcie zajęć bardzo duży nacisk kładziony jest na samodzielną, aktywną pracę każdego z uczestników oraz dostosowanie poziomu zadań do indywidualnych możliwości ucznia.
System pozytywnego motywowania do pracy (zwracanie uwagi na postępy, częste nagradzanie i wyróżnianie za prawidłowe wykonanie bieżących zadań) wpływa na uczestników mobilizująco i znacznie przyczynia się do trwałego podniesienia poziomu samooceny.
Różnorodność wykorzystywanych form pracy i środków dydaktycznych (programy komputerowe, slajdy, obrazy, rysunki, rebusy, łamigłówki itp.) oraz włączenie zabaw i konkursów sprawia, że dzieci nie odczuwają znużenia i stresu związanego z nauką, odważniej i chętniej podejmują coraz większe wyzwania szkolne.
Uczniowie uczestniczący w warsztatach przynoszą tylko zeszyt i przybory piśmiennicze – cały pakiet materiałów niezbędnych do pracy otrzymują podczas każdego spotkania.
Program zajęć obejmuje:
- aktywną pracę z tekstem
- przyśpieszenie tempa czytania – antycypacja
- poszerzenie widzenia
- eliminacja wstecznych ruchów oczu
- eliminacja bezgłośnego wymawiania
- techniki prowadzenia wzroku
- poprawę stopnia rozumienia tekstu
- rozwój umiejętności przeszukiwania tekstu w celu znalezienia właściwej informacji
- bogacenie słownictwa
- rozwój wrażliwości językowej, umiejętności konstruowania logicznych wypowiedzi
- przyśpieszenie tempa czytania – antycypacja
- umiejętność sprawnego robienia notatek – Mapy Myśli i ich wykorzystanie w celach
- notowania na lekcji
- notowania informacji z tekstu
- przygotowywania wypowiedzi ustnych, pisemnych
- powtarzania materiału
- podniesienie stopnia zaawansowania znajomości technik pamięciowych i możliwości ich zastosowania
Uczniowie uczestniczący w warsztatach przynoszą tylko zeszyt i przybory piśmiennicze – cały pakiet materiałów niezbędnych do pracy otrzymują podczas każdego spotkania.
WIEK: | 5-7 LAT | 8-14 LAT | 15-19 LAT |
---|---|---|---|
LICZEBNOŚĆ | 6-12 osób | 8-14 osób | 8-16 osób |
ORGANIZACJA PRACY | 60 spotkań po 60 minut 2 razy w tygodniu | 60 spotkań po 90 minut 2 razy w tygodniu | 60 spotkań po 90 minut 2 razy w tygodniu |
OPŁATY | 1000 zł płatne w 10 ratach po 100 zł | 1500 zł płatne w 10 ratach po 150 zł | 1500 zł płatne w 10 ratach po 150 zł |
W przypadku grup dla osób dorosłych program i czas trwania kursu ustalany jest w zależności od potrzeb uczestników. Opłata uzależniona jest od liczby godzin i osób uczestniczących w szkoleniu.
Kategorie wiekowe uczestników poszczególnych warsztatów:
- Paluszek i główka – 3-6 lat, zajęcia prowadzone są w poszczególnych przedszkolach zgłoszonych do programu.
- Dobry start – 6-7 lat
- Uczę się nowocześnie – 8-19 lat
- Szybko czytam – szybko notuję – 9-19 lat
- Oswojona ortografia – 8-12 lat
Zajęcia odbywają się w:
Szkole Podstawowej nr 1 w Puławach
ul. Kaniowczyków 1
Prowadzący zajęcia:
mgr Joanna Zagrajek, mgr Piotr Zagrajek
tel. 081 888 07 31, 509 931 168
e-mail: j.zagrajek@wp.pl
- Wykształcenie właściwych nawyków pamięciowych
- nauka zapamiętywania opartego na skojarzeniach i logicznym myśleniu
- eliminacja nawyku wielokrotnego, mechanicznego powtarzania zapamiętywanych treści
- aktywny udział logicznego myślenia w procesie przypominania
- Zwiększenie pojemności pamięci do 20-100 elementów (badania psychologiczne wykazały (Maruszewski, 2003), że przeciętna pojemność pamięci krótkotrwałej wynosi od 5 do 9 elementów)
- Poprawa koncentracji uwagi
- Rozwój wyobraźni, kojarzenia, spostrzegawczości
- Wyćwiczenie umiejętności szybkiego i skutecznego zapamiętywania
- Wzrost kreatywności, twórczego podejścia do rozwiązywania problemów
- Wzrost tempa czytania i stopnia zrozumienia tekstu
- Umiejętność sprawnego notowania
- Rozwój umiejętności samodzielnego uczenia się
- określenie osobistej strategii uczenia się
- umiejętność doboru sposobu zapamiętywania do przedmiotu i treści
- znajomość technik pamięciowych i sposobów ich stosowania do materiału szkolnego
- przyswajania nowego materiału
- powtarzania wiadomości
- przygotowywania wypowiedzi ustnych i pisemnych, itp.
- Wzrost wiary we własne siły i samooceny
- Rozwój błyskotliwości i inteligencji