Project Description

PALUSZEK I GŁÓWKA

Program „Paluszek i Główka” przeznaczony jest dla dzieci kończących przedszkole i rozpoczynających naukę szkolną. Jego celem jest dopełnienie procesu przygotowania dziecka do podjęcia nauki oraz uczynienie startu szkolnego łatwiejszym i przyjemniejszym.

W pracy z dziećmi szczególną uwagę kierujemy na rozwój zdolności poznawczych oraz umiejętności leżących u podstaw procesu uczenia się i mających bezpośredni wpływ na sukces szkolny:

Po pierwsze – uwaga dowolna

Uwaga, będąca najważniejszym poznawczym filtrem i sterem każdej aktywności, jest rozwijana priorytetowo także w tej grupie wiekowej. Jednak teraz przeskakujemy na inny poziom – staramy się obudzić „uwagową świadomość”.
Milowym krokiem dla dziecka jest umiejętność odróżniania informacji ważnych od zbędnych i świadomego ignorowania tych niepotrzebnych (np. niezwrócenie uwagi na wielki, kolorowy szyld sklepowy, kiedy zbliża się do przejścia przez ulicę, ignorowanie dźwięków dochodzących z ulicy podczas odrabiania lekcji itp.). Zautomatyzowanie tej umiejętności jest procesem niełatwym i długotrwałym, dlatego na zajęciach nie szczędzimy czasu na jej kształtowanie.

Po drugie – zapamiętywanie

Zapamiętywanie najczęściej kojarzy się nam z powtarzaniem. Chyba każdy z nas słyszał rady typu „nie możesz zapamiętać? – powtórz (albo przepisz zdanie) 50 razy i na pewno zapamiętasz. A my mamy niespodziankę! Nie musisz powtarzać! Wyobraź sobie i skojarz, a na pewno zapamiętasz!
Podstawą dobrego, a więc szybkiego i trwałego zapamiętywania, jest umiejętność budowania skojarzeń. To właśnie na rozwijaniu tej umiejętności skupiamy się pracując z dziećmi 6-letnimi. A efektem naszych wysiłków jest zapamiętywanie nawet 30-35 elementów! Bez wysiłku i wielokrotnego powtarzania. Dla nas oczywiste jest też, że zapamiętanym materiałem umiemy dowolnie manipulować – odtworzyć od początku, od końca i na wyrywki.

Po trzecie – myślenie

Nie ma sprawnego uczenia się bez umiejętności łączenia faktów, zauważania wzajemnych zależności, wyciągania wniosków, porównywania – jednym słowem bez logicznego myślenia. Wiek sześciu lat jest idealny do tego, aby zetknąć dziecko z zadaniami wymagającymi tych właśnie procesów umysłowych i wskazać możliwości ich rozwiązywania.

Po czwarte – doskonalenie

Kontynuujemy rozwój umiejętności rozpoczętych w grupie 5-latków. Szczególne miejsce zajmuje w naszej pracy kreatywność, której poświęcamy dużo miejsca na każdym etapie pracy z dziećmi.

Zajęcia prowadzone są w małych grupach (6-10 osób), dzięki czemu możliwe jest indywidualne podejście do każdego dziecka. Wykorzystywanie różnorodnych materiałów dydaktycznych (programów komputerowych, slajdów, obrazków, łamigłówek, krzyżówek, rebusów, rysunków itp.), zróżnicowanie form oraz włączenie do pracy zabaw i konkursów sprawia, że udział w zajęciach staje się dla dzieci przyjemnością.

System motywujący oparty na nagradzaniu i wskazywaniu dziecku jego sukcesów prowadzi do wzrostu samooceny i wiary we własne siły, dzięki czemu odważniej i aktywniej podejmuje ono wyzwanie szkolne.