Project Description

TRENING PAMIĘCI

Umysł ludzki daje każdemu z nas nieograniczone możliwości poznawania, zapamiętywania i przetwarzania informacji. Pomimo, że posiadamy tak doskonałe „narzędzie”, wciąż czujemy własne ograniczenia – zapominamy, mylimy się, gubimy w gąszczu informacji. Dzieje się tak nie dlatego, że nasz mózg jest gorszy od innych, lecz dlatego, że nie potrafimy wykorzystać tkwiących w nim możliwości – nie potrafimy obsługiwać superkomputera, który posiadamy i wykorzystujemy tylko jedną z miliona jego aplikacji.

Trening pamięci prowadzony przez Puławskie Centrum Edukacyjne jest programem edukacyjnym całościowo rozwijającym umiejętność uczenia się. Ćwiczenia realizowane z uczniami nie dotyczą jedynie sfery pamięciowej, lecz rozwijają wszystkie zdolności poznawcze zaangażowane w proces uczenia się.

W trakcie zajęć uczestnicy poznają różne sposoby zapamiętywania, uczą się dobierania odpowiednich technik pamięciowych do zapamiętywanych treści, a także rozpoznawania i określania własnych predyspozycji poznawczych.

Taka wiedza, w połączeniu ze znajomością technik pamięciowych, pozwala na trafne wypracowanie osobistej, indywidualnej strategii uczenia się, która bezpośrednio rzutuje zarówno na tempo, jak i skuteczność uczenia się.

Warsztaty „Trening Pamięci” otwierają przed uczniami możliwości poprawienia wyników w nauce, przy jednoczesnym skróceniu czasu, jaki muszą na nią poświęcić. W czasie warsztatów uczestnicy:

  • poznają różnorodne techniki pamięciowe oraz możliwości ich wykorzystania do zapamiętywania wiadomości z poszczególnych przedmiotów (np. daty, mapy, tabele, nazwy własne, nazwiska, pojęcia, dane liczbowe, słówka z języków obcych itp. )
  • uczą się organizowania i porządkowania materiału, z którym aktualnie pracują
  • dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom rozwijają swoje zdolności poznawcze zaangażowane w procesie uczenia się – koncentrację uwagi, wyobraźnię, kojarzenie, logiczne myślenie, spostrzegawczość
  • kształtują nawyk zapamiętywania opartego na kojarzeniu i logicznym myśleniu, a nie wielokrotnym powtarzaniu
  • uczą się uważnego słuchania, które ma bezpośredni wpływ na proces zapamiętywania w trakcie lekcji
  • rozwijają umiejętność wyrażania własnych myśli, bogacą słownictwo
  • przyśpieszają tempo pracy
  • rozwijają samodzielność
  • podnoszą wiarę we własne siły
  • rozwijają kreatywność, błyskotliwość i inteligencję

W trakcie zajęć bardzo duży nacisk kładziony jest na samodzielną, aktywną pracę każdego z uczestników oraz dzięki małej liczebności grup (8-12 osób) dostosowanie poziomu zadań do indywidualnych możliwości ucznia.

System pozytywnego motywowania do pracy (zwracanie uwagi na postępy, częste nagradzanie i wyróżnianie za prawidłowe wykonanie bieżących zadań) wpływa na uczestników mobilizująco i znacznie przyczynia się do trwałego podniesienia poziomu samooceny.

Różnorodność wykorzystywanych form pracy i środków dydaktycznych (programy komputerowe, slajdy, obrazy, rysunki, rebusy, łamigłówki itp.) oraz włączenie zabaw i konkursów sprawia, że uczniowie nie odczuwają znużenia i stresu związanego z nauką, a odważniej i chętniej podejmują coraz większe wyzwania szkolne.

Uczniowie uczestniczący w warsztatach przynoszą tylko zeszyt i przybory piśmiennicze – cały pakiet materiałów niezbędnych do pracy otrzymują podczas każdego spotkania.